Enaro 2014

Enaro 2014

zaterdag 25 oktober 2014

Alkmaar en Friesland

Door de lange dagen kwam ik niet meer aan het bloggen toe,
maar hier nog een kleine update over de laatste dagen in Nederland.

Woensdag liep ik een dagje mee met regievoerder Marga.
Samen met haar woonde ik, op het stadskantoor van Alkmaar, een overleg
bij tussen de beleidsmedewerker van de gemeente, Vluchtelingenwerk en de woningcorporatie
over de stand van de taakstelling (verplicht aantal te huisvesten vergunninghouders) in de
gemeente Alkmaar.
Na het overleg kreeg ik de kans om met een vrijwilliger van Vluchtelingenwerk te spreken.
Zij worden door de gemeente ingeschakeld om gehuisveste vergunninghouders in de gemeente
een jaar te begeleiden met het oog op een zelfstandig leven in Nederland.
Ook deze begeleiding wordt opgelegd vanuit de overheid.

Donderdag reisde ik naar het noorden.
In Friesland ontmoette ik regievoeder Alies.
Zij regelde voor ons een afspraak met de provincie.
De provincie treedt op als toezichthouder op de gemeenten in het hele huisvestingproces.
Tevens ontmoette ik een consulent inburgering die me wat meer informatie
kon verschaffen over het verplichte inburgeringstraject dat vergunninghouders af moeten leggen.

Tenslotte mocht ik vrijdag enkele gesprekken bijwonen met een programma begeleider in het azc Alkmaar. Programma begeleiders hebben als taak informatie te verschaffen over rechten en plichten, het huisvestingsproces, de vergunning, de inschrijving in de gemeente, inburgering en Nederlandse les, ... .
Ik kreeg tevens een beetje uitleg over het azc, maar dit was zeer beknopt.
Nederland kampt de laatste maanden met een zeer grote instroom,
waardoor het ongelooflijk druk is in de Nederlandse azc's (asielzoekerscentra).

Zeer boeiende maar vermoeiende dagen.

Het was een zeer interessante week waarin ik het Nederlandse huisvestingsproces
in verschillende fases te zien kreeg en de kans had met veel betrokken partijen te spreken.
Kortom een unieke ervaring!







Geen opmerkingen:

Een reactie posten