Enaro 2014

Enaro 2014

zondag 7 oktober 2012

Een eerste kennismaking....


Gisterenavond laat aangekomen in Malta. Mijn hotel bevindt zich in Sliema, een wijk dichtbij de hoofdstad Valetta. Ik vermoed dat deze buurt in de zomer overspoeld wordt door duizenden en duizenden toeristen. Gelukkig is het hoogseizoen hier grotendeels afgelopen, en kan ik in alle rust nog genieten van een heerlijk zomerse temperatuur na al die regen in België de afgelopen week. 

Malta... een dwergstaatje in de Middellandse Zee. Met net iets meer dan 400.000 inwoners. Ik merk al snel dat het woord dwergstaat niet overdreven is. De bus neemt me in nauwelijks twintig minuutjes tot aan de overzijde van het eiland. De steden zijn hier officieel te klein om ‘steden’ te worden genoemd (de hoofdstad Valetta telt 1km in de breedte en heeft slechts 7.000 inwoners). Maar de Maltezen lijken dit goed te maken door de ‘grandeur’ van hun kerken - veelvuldig en statig aanwezig op elke hoek waar je gaat of staat.

Een week lang ben ik hier, op uitnodiging van het Maltese AWAS (Agency for the Welfare of Asylum Seekers), in het kader van de Enaro-uitwisseling. Mijn precieze programma ken ik nog niet, maar ik ben alvast erg benieuwd naar wat ik de komende week te zien zal krijgen. Hoe verloopt de opvang van asielzoekers in een land als Malta dat - samen met het nabijgelegen Lampedusa - een springplank vormt voor de vele (boot)vluchtelingen die een nieuwe toekomst zoeken in Europa? 

(Malta kent het hoogste aantal asielzoekers per capita van alle EU-landen. Iets meer dan 1.800 aanvragen kregen ze in 2011. Op zich misschien geen overweldigend cijfer, maar het komt overeen met 4.500 aanvragen per miljoen inwoners. België volgt op de vierde plaats met ‘slechts’ 2900 aanvragen per miljoen inwoners). 

Enerzijds krijgen landen als Malta, Italië en Griekenland heel wat respijt en erkenning, omdat ze een zware last dragen in vergelijking met andere Europese landen. Anderzijds kwam Malta de laatste tijd ook regelmatig in opspraak wanneer het ging over mensenrechten en opvang.... 

Verder vraag ik me ook af of er in zulke omstandigheden veel ruimte is voor zoiets als  ‘buurtwerking’ of ‘de verhouding met de lokale gemeenschap’, (het centrale thema van deze herfstuitwisseling). Hoe staan de Maltezen tegenover deze enorme toestroom van vluchtelingen? Bestaat er hier in opvangcentra zoiets als Buurtinitiatieven (BIQ) zoals wij die kennen in België? Valt er enige parallel te bespeuren met onze opendeurdagen, pedagogische initiatieven, partnerwerking? Een heleboel vragen kortom, die ik hopelijk deze week beantwoord krijg. 

Maar tot het zover is, laat ik me nog even meevoeren op de golven van dit piepkleine eiland, dat veel te bieden heeft aan de cultureel-minnende toerist ;-)

Malta, uiteraard bekend om de Maltezer Orde

St. John's Cathedral, 'home of the knights'

Valetta, de kleinste hoofdstad van Europa (Vaticaanstad niet meegeteld!)

Ook het meest katholieke land van Europa (Vaticaanstad niet meegeteld!)

vissersbootjes

Mijn bescheiden terras van waar ik jullie op de hoogte zal houden :-)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten