10/06/2013
Aan het hotel opgepikt en bezoek aan de hoofdzetel van Hero ( Noorse organisatie voor asiel en migratie).
Zeer hartelijk welkom door Rolf Totland ( manager van een opvangcentrum en deze week onze gastheer) en de senior manager Kjartan Dirdal., die tewerkgesteld is op de hoofdzetel
In een korte powerpoint geven ze de uiteenzetting over de organisatie en hun dagdagelijkse leven in een opvangcentrum .
Hier een kort relaas :
1. van bij de asielaanvraag wordt er hier een grote filtering doorgevoerd. Dit gebeurt via intervieuw ( met tolk) en er wordt snel beslist of de aanvraag al of niet aanvaard wordt.
Zo neen , dan eindigt het verhaal al onmiddellijk de eerste of tweede dag na de aanvraag
Zo ja , dan wordt de asielzoeker doorverwezen naar een opvangplaats nadat hij eerst medisch gescreend wordt in een transitcentrum.
2. een significant verschil met onze werkwijze is dat een asielzoeker die op het einde van zijn procedure een " negatieve beslissing " krijgt nadien ook nog recht op opvang heeft . Zakgeld en faciliteiten worden gereduceerd tot een minimum, doch ze komen niet op straat terecht.
Dit is een duidelijke keuze van de Noorse regering. Deze werkwijze kost hun geld , doch mensen op straat zetten en in de inllegaliteit duwen kost ook geld ( politie / criminaliteitbestrijding etc)
Zij willen geen daklozen en dit is mij gisteren al duidelijk geworden. Nergens in Stavanger zie je daklozen ronddwalen.
3.Hero wordt aangestuurd door het UDI ( mengeling van onze DVZ/dispatching en kabinet van Staatssecretaris). Deze organisatie voert regelmatig audits uit en stelt de budgetten ter beschikking. Elk opvangcentrum ( Mottak ) krijgt een budget toegekend en beheert dit autonoom.
3. een sociaal assistent staat de asielzoeker bij in diverse aspecten doch nooit wat betreft de lopende asielprocedure. Dit is volledig een materie voor de advocaten.
Slecht nieuws ivm met procedure wordt steeds gebracht door de advocaat en/of centrummanager. Ook uithalingen door de politie gebeuren in aanwezigheid van de centrummanager en niet via de SA.
Er is een zeer goede en vlotte verstandhouding tussen politie en centrumdirectie.
4. de bezettingsgraad van de centra wordt wekelijks doorgegeven aan het UDI dat de toewijzingen doet.
Noorwegen/ Hero heeft de mogelijkheid om in een tijdspanne van drie maanden centra bij te openen of te sluiten. Ook de personeelsbezetting fluctueert in dezelfde lijn. Vorig jaar was er een hausse en had men 1400 medewerkers in dienst. Vandaag nog 600 en bijna alle uitvoerende functies met tijdelijke contracten.
Bij aanwerving van personeel wordt er ook naar gestreefd om een groot gedeelte personeel in dienst te nemen dat een achtergrond heeft met asiel en migratie. Momenteel is 40% van het personeel allochtoon.
Tijdelijke contracten vormen geen probleem omdat er genoeg arbeidsplaatsen vacant zijn.
Noorwegen heeft momenteel slechts 60000 werklozen op een bevolking van 5 miljoen. Vandaar
Besluit : je merkt dat Noorwegen , dat niet bij de EU hoort , ook geen verantwoording dient af te leggen
en autonoom met de problematiek kan omgaan. Zij spelen vlot en snel in op de noden.
Na een korte, doch gezonde lunch een bezoek gebracht aan een Mottak( OC). Een opvangcentrrum waar administratie en het onthaal gevestigd is, doch waar geen asielzoekers verblijven. Deze verblijven in gehuurde woningen in de buurt. Zij leven volledig zelfstandig en ontvangen weekgeld voor alle aankopen en medische zorgen . Voor het ophalen van hun post of andere vragen komen zij om de drie dagen langs aan het onthaal.
Zie de fotos hierna van dergelijk opvanghuis.
Tot zover het nieuws van vandaag. Morgen en woensdag staat een workshop/training op het programma samen met fieldworkers van omliggende centra ivm " conflict management"
Tot gauw .
Aan het hotel opgepikt en bezoek aan de hoofdzetel van Hero ( Noorse organisatie voor asiel en migratie).
Zeer hartelijk welkom door Rolf Totland ( manager van een opvangcentrum en deze week onze gastheer) en de senior manager Kjartan Dirdal., die tewerkgesteld is op de hoofdzetel
In een korte powerpoint geven ze de uiteenzetting over de organisatie en hun dagdagelijkse leven in een opvangcentrum .
Hier een kort relaas :
1. van bij de asielaanvraag wordt er hier een grote filtering doorgevoerd. Dit gebeurt via intervieuw ( met tolk) en er wordt snel beslist of de aanvraag al of niet aanvaard wordt.
Zo neen , dan eindigt het verhaal al onmiddellijk de eerste of tweede dag na de aanvraag
Zo ja , dan wordt de asielzoeker doorverwezen naar een opvangplaats nadat hij eerst medisch gescreend wordt in een transitcentrum.
2. een significant verschil met onze werkwijze is dat een asielzoeker die op het einde van zijn procedure een " negatieve beslissing " krijgt nadien ook nog recht op opvang heeft . Zakgeld en faciliteiten worden gereduceerd tot een minimum, doch ze komen niet op straat terecht.
Dit is een duidelijke keuze van de Noorse regering. Deze werkwijze kost hun geld , doch mensen op straat zetten en in de inllegaliteit duwen kost ook geld ( politie / criminaliteitbestrijding etc)
Zij willen geen daklozen en dit is mij gisteren al duidelijk geworden. Nergens in Stavanger zie je daklozen ronddwalen.
3.Hero wordt aangestuurd door het UDI ( mengeling van onze DVZ/dispatching en kabinet van Staatssecretaris). Deze organisatie voert regelmatig audits uit en stelt de budgetten ter beschikking. Elk opvangcentrum ( Mottak ) krijgt een budget toegekend en beheert dit autonoom.
3. een sociaal assistent staat de asielzoeker bij in diverse aspecten doch nooit wat betreft de lopende asielprocedure. Dit is volledig een materie voor de advocaten.
Slecht nieuws ivm met procedure wordt steeds gebracht door de advocaat en/of centrummanager. Ook uithalingen door de politie gebeuren in aanwezigheid van de centrummanager en niet via de SA.
Er is een zeer goede en vlotte verstandhouding tussen politie en centrumdirectie.
4. de bezettingsgraad van de centra wordt wekelijks doorgegeven aan het UDI dat de toewijzingen doet.
Noorwegen/ Hero heeft de mogelijkheid om in een tijdspanne van drie maanden centra bij te openen of te sluiten. Ook de personeelsbezetting fluctueert in dezelfde lijn. Vorig jaar was er een hausse en had men 1400 medewerkers in dienst. Vandaag nog 600 en bijna alle uitvoerende functies met tijdelijke contracten.
Bij aanwerving van personeel wordt er ook naar gestreefd om een groot gedeelte personeel in dienst te nemen dat een achtergrond heeft met asiel en migratie. Momenteel is 40% van het personeel allochtoon.
Tijdelijke contracten vormen geen probleem omdat er genoeg arbeidsplaatsen vacant zijn.
Noorwegen heeft momenteel slechts 60000 werklozen op een bevolking van 5 miljoen. Vandaar
Besluit : je merkt dat Noorwegen , dat niet bij de EU hoort , ook geen verantwoording dient af te leggen
en autonoom met de problematiek kan omgaan. Zij spelen vlot en snel in op de noden.
Na een korte, doch gezonde lunch een bezoek gebracht aan een Mottak( OC). Een opvangcentrrum waar administratie en het onthaal gevestigd is, doch waar geen asielzoekers verblijven. Deze verblijven in gehuurde woningen in de buurt. Zij leven volledig zelfstandig en ontvangen weekgeld voor alle aankopen en medische zorgen . Voor het ophalen van hun post of andere vragen komen zij om de drie dagen langs aan het onthaal.
Zie de fotos hierna van dergelijk opvanghuis.
Tot zover het nieuws van vandaag. Morgen en woensdag staat een workshop/training op het programma samen met fieldworkers van omliggende centra ivm " conflict management"
Tot gauw .
Tom, vandaag staat er een bezoek gepland aan twee opvangcentra en één ervan is gerspecialiseerd in nbegeleiding van asielzoekers met speciale noden . Ik ga er zeker naar polsen
BeantwoordenVerwijderengroeten